ClickCease פילאטיס - חיזוק המרכז
top of page
חיפוש
  • פרילאטיס בשינקין

פילאטיס - חיזוק המרכז

עודכן: 30 במאי 2023

בשיטת פילאטיס מדובר רבות על חיזוק "המרכז" כדי להשיג שליטה בגוף ובתנועות ובכדי להשיג יציבה נכונה. מהו אם כן אותו מרכז?

  • הבטן נמצאת בין האגן לצלעות. האגן והצלעות מורכבים מעצמות חזקות שמהוות עוגנים חזקים לגוף וליציבה. הבטן שנמצאת בניהן מורכבת למעשה מרקמות וללא עצמות, מלבד עמוד השידרה החוצה אותה מאחורה. 

  • בעצם, הבטן היא האיזור היחיד בגוף שאינו נתמך על ידי עצמות (ולכן משתמשים במושג "בטן רכה") ולמרות זאת בבטן נמצאים איברים חשובים ביותר לגוף (מערכת העיכול, כבד, כליות) אם כך איך מגן הגוף על הבטן? הוא עושה זאת בעזרת שרירים חזקים המקיפים את הבטן מכיוונים שונים (שרירי הישר בטני, הרחב בטני, שרירי האלכסונים, שרירי רצפת האגן, שרירי הגב התחתון) תפקיד נוסף של שרירים אלה הוא ליצב את האגן ואת פלג הגוף העליון ולחלוק את עומס המשקל של הגוף עם עמוד השדרה. ככל ששרירים אלה יהיו חלשים יותר כך יפול עומס רב יותר על עמוד השידרה, הגוף יטה קדימה, האגן יתגלגל פנימה או החוצה ותחל פגיעה ביציבה ובחוליות עמוד השדרה. הבטן אם כן היא המרכז ולכן בפילאטיס שמים דגש רב ואף מרכזי בחיזוק המרכז. בשלב הראשוני של תרגול פילאטיס יש צורך לחזק את איזור המרכז מאחר ובמידה ואינו חזק דיו לא יתאפשר ביצוע תרגילים באופן נכון. התרגילים צריכים להעשות באופן של קיבוע לעומת הנעה למשל אם בתרגיל ה leg circle אנו נדרשים לסובב את הרגל במעגלים, על שאר הגוף להיות מקובע וזאת בכדי להשיג שני דברים: האחד שליטה ספציפית בשרירים שאותם אנו מעוניינים להזיז והשניה שמירה על עמוד השדרה מפני תזוזות לא הכרחיות. תרגיל ה leg circle הוא תרגיל פשוט למדי, ואף הוא, לא יתאפשר, אם לא יהיה בסיס איתן שיאפשר את קיבוע פלג הגוף העליון. על כן יש צורך בחיזוק המרכז שיאפשר קיבוע של הגוף לעומת הנעה של חלק אחר בו.

  • ישנה נקודה נוספת, על פי אמונות מזרחיות ומערביות רבות במרכז הבטן נמצאת נקודת אנרגיה חשובה המספקת את אנרגית החיים בפילאטיס ברמה גבוהה נוכל להרגיש נקודה זו ואף נקדיש את האימון לחיזוק אותה נקודה באמצעות התרגילים. הביצוע יהיה אותו ביצוע אבל האופן המחשבתי לגבי אותו תרגיל יהיה שונה דבר שיאפשר זאת. איך אם כן נוכל לחזק את מרכז הבטן? הדבר הראשון הוא מודעות. לא נוכל לבצע משימה זו אם לא נהיה מודעים ל 1.נשימה נכונה 2.מיקום שרירי הבטן והפעלתם. על הנשימה דיברתי במאמרי הקודם פילאטיס - "לצלול לעומק הנשימה והנשמה" והיא כלי בעל עוצמה והכרחי לחיזוק המרכז, אך יש לשים לב, הנעה ושליטה בשרירי הבטן אינם קשורים לנשימה כלומר צריכה להיות לנו היכולת לשלוט בשרירי הבטן גם מבלי להעזר בנשימה ולעשות זאת אף במצב של חוסר נשימה לדוגמא: הידוק שריר הרחב ביטני, פעולה זו נעשית על ידי הכנסה של הבטן פנימה (כמו כשאנחנו רוצים להיכנס למיכנסים בעלי מידה קטנה) ומנגד ניפוח הבטן כלומר דחיפה החוצה או מתיחה של השריר כלפי חוץ פעולה זו נעשית באופן אינסטקטיבי בליווי נשימה אך כדי לשלוט היטב בשרירי עלינו לבצע פעולה זו גם ללא הוצאה או הכנסה של אויר כלומר לבצע אותה גם במצב של חוסר נשימה. במאמר הבא נסקור את השליטה בשרירי הבטן ונתרגל ביצוע תנועתיות של כל שריר בנפרד.

לחיים בריאים

235 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page